Κυριακή, 17 Απριλίου 2011

ΔΙΑΣΩΣΤΙΚΑ ΣΚΥΛΙΑ-ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ


ΔΙΑΣΩΣΤΙΚΑ ΣΚΥΛΙΑ
Ο Διασώστης  μαζί με τον εκπαιδευόμενο σκύλο του ενεργούν ως ομάδα, τα μέλη της οποίας, προκειμένου να αποδώσουν με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο, οφείλουν να προσαρμοστούν στην ιδιαίτερη φύση της εργασίας τους, καθώς αυτή σχετίζεται με τον ευαίσθητο τομέα της ανθρώπινης ζωής.
Η άρτια εκπαίδευση και γνώση της συγκεκριμένης φύσης εργασίας συμβάλλουν στη μέγιστη δυνατή επιτυχία του διασωστικού έργου ανεύρεσης θυμάτων, σκοπός του οποίου είναι να σωθούν όσο το δυνατόν περισσότερες ανθρώπινες ζωές.
Ο παραπάνω σκοπός επιτυγχάνεται όταν ο συνοδός διασώστης είναι σε θέση να κατανοεί και να «διαβάζει» το σκύλο που εκπαιδεύει, αναγνωρίζοντας και ερμηνεύοντας ορθά τις αντιδράσεις του και τα σημάδια που του υποδεικνύει.
Σκυλιά, τα χαρακτηριστικά και η μορφολογία των οποίων τα καθιστούν κατάλληλα για να εκπαιδευτούν στον εντοπισμό αγνοουμένων είναι το Μαλινουά ALINOIS), το Λαμπραντόρ (LABRANTOR) και ο Γερμανικός Ποιμενικός (German Shepherd Dog)

Σύμφωνα με την κρατούσα επιστημονική άποψη, ο σκύλος είναι απόγονος του λύκου. Ακόμα και οι μελετητές, οι οποίοι δεν συμμερίζονται την άποψη αυτή, συμφωνούν ότι ο λύκος και ο σκύλος είναι συγγενή είδη και παρουσιάζουν 
σχεδόν ταυτόσημη συμπεριφορά. Η κρατούσα άποψη ενισχύεται από το γεγονός, ότι οι απόγονοι του λύκου και του σκύλου είναι δυνατόν να αναπαραχθούν μεταξύ τους, ενώ το ίδιο δεν συμβαίνει με το τσακάλι και τον σκύλο ή το τσακάλι και τον λύκο. Από μορφολογικής άποψης, εύκολα διακρίνουμε τις ομοιότητες μεταξύ ενός Γερμανικού Ποιμενικού και ενός λύκου. Κάθε διασώστης-συνοδός σκύλου αναλαμβάνει, εκτός των άλλων, την υποχρέωση να αναπτύξει ο ίδιος ιδιαίτερη σχέση με τον σκύλο του, εφαρμόζοντας παράλληλα τις βασικές αρχές εκπαίδευσης σκύλων. Αναγκαία προϋπόθεση είναι, ο διασώστης να κατανοήσει πλήρως τις αντιδράσεις και τη συμπεριφορά του σκύλου. Προκειμένου διασώστης-συνοδός και σκύλος να συνυπάρξουν αρμονικά και να συνεργαστούν αποτελεσματικά, θα πρέπει να συντρέχουν στο πρόσωπο του συνοδού, καθ΄ όλη τη διάρκεια συνύπαρξής του με τον σκύλο, οι παρακάτω ιδιότητες:
Υπομονή
Υπομονετικός διασώστης θεωρείται εκείνος, ο οποίος μπορεί και αναμένει την πρόοδο, έστω και αν αυτή καθυστερεί να σημειωθεί, καθώς εξαρτάται κατά πολύ από τις ικανότητες του ίδιου του σκύλου.
Σταθερότητα
Ο διασώστης οφείλει να επιδεικνύει μια σταθερή συμπεριφορά απέναντι στον σκύλο και να είναι αποφασιστικός και επιβλητικός όταν αυτό απαιτηθεί, χωρίς να ξεπερνάει τα όρια και να γίνεται σκληρός.
Κατανόηση
Ο διασώστης οφείλει κατά τη διάρκεια της εκπαίδευσης να γίνει γνώστης των πραγματικών ικανοτήτων και δυνατοτήτων, καθώς και των ορίων αντοχής του σκύλου του.
Πρόκειται για την ικανότητα του διασώστη να αντιλαμβάνεται εγκαίρως τις αντιδράσεις του σκύλου και να ενεργεί ανάλογα.

            Συμπάθεια και αγάπη προς τα ζώα
Η αγάπη και συμπάθεια προς τα ζώα αποτελεί την αναγκαία προϋπόθεση, ώστε να αναπτυχθεί η ιδιαίτερη εκείνη σχέση με τον σκύλο, που θα συντελέσει στην επιτυχία του σκοπού συνύπαρξής του με τον διασώστη.
Εργατικότητα

Απαιτείται διάθεση χρόνου και πολύωρης εργασίας με τον σκύλο από πλευράς διασώστη, ώστε να φτάσει η ομάδα σε υψηλά επίπεδα εκπαίδευσης.

ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΟΜΑΔΑΣ


Η αποστολή της ομάδας διάσωσης (διασώστη – σκύλου) έχει ως στόχο την έρευνα και τον εντοπισμό ανθρώπων κάτω από οποιεσδήποτε  συνθήκες.
Σκοπός των ομάδων διάσωσης με σκύλο (ΟΔΣ) είναι η ενίσχυση της διαδικασίας  έρευνας και εντοπισμού των θυμάτων, με σκοπό την ακριβέστερη και αμεσότερη διάσωσή τους, καθώς οι αισθήσεις του σκύλου (όσφρηση – ακοή) είναι πιο ανεπτυγμένες, σε σύγκριση με τις αντίστοιχες αισθήσεις του ανθρώπου.
ΒΑΣΙΚΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Περιλαμβάνει θέματα τεχνικής χειρισμού σκύλων, τις βασικές αρχές ανεύρεσης θυμάτων, ανεξαρτήτως καιρικών φαινομένων, την ανίχνευση δια της όσφρησης μέσω ανέμου και την εκπαίδευση προχωρημένου επιπέδου.
Το πρώτο στάδιο, κατά συνέπεια, φέρει το χαρακτηρισμό «αναγνωριστικό» για διασώστη και σκύλο, ώστε να εξαχθούν τα παρακάτω συμπεράσματα:
α.         Η πορεία της εκπαίδευσης ανάλογα με τις δυνατότητες του σκύλου.
β.         Η διάρκεια της εκπαίδευσης, καθώς κάθε σκύλος έχει ιδιαίτερες και ξεχωριστές ικανότητες.
Καθώς η φύση της εργασίας με τα συγκεκριμένα σκυλιά προϋποθέτει την ύπαρξη κοινωνικότητας και φιλικής διάθεσής τους απέναντι στους ανθρώπους, οι εκπαιδευτές φροντίζουν να έρχονται συχνά σε επαφή με τον κόσμο, ώστε να συνηθίσουν την ανθρώπινη ύπαρξη. 
Μόλις οι διασωστικοί σκύλοι αποκτήσουν την άνεση να πραγματοποιήσουν έρευνα σε εδάφη με διαφορετική μορφολογία, η εκπαίδευσή τους συνεχίζεται στις περιοχές αυτές και κάτω από αντίξοες καιρικές συνθήκες  (χιόνια – βροχή – δυνατός αέρας). Επιπλέον, εκπαιδεύονται μέσα σε μεταφορικά μέσα, όπως λεωφορεία, φορτηγά, τραίνα και αεροσκάφη, ώστε να επιτευχθεί το μέγιστο  αποτέλεσμα. Σε κάθε περίπτωση ο διασώστης-συνοδός οφείλει να μεριμνά για την ασφάλεια του σκύλου του και να αποφεύγει να τον θέτει σε κίνδυνο, πιέζοντάς τον περισσότερο από όσο επιβάλλεται.
Μετά το πέρας της εκπαίδευσης και εφόσον οι διασώστες την έχουν ολοκληρώσει επιτυχώς ως μηχανοσώστες, η εκπαίδευση διασωστών και σκύλων συνεχίζεται με την ειδίκευσή τους στην κατάβαση και ανάβαση από ελικόπτερο με «hοist», ώστε να είναι δυνατή η επέμβασή τους κάτω από οποιεσδήποτε καταστάσεις και συνθήκες εδάφους με την κατάβασή τους από αέρος, προκειμένου να διεξαχθεί η έρευνα. Στο στάδιο αυτό της εκπαίδευσης, προκειμένου να επιτύχει η κατάβαση από το ελικόπτερο, σκύλος και διασώστης-συνοδός εκπαιδεύονται στην αναρρίχηση – καταρρίχηση, φορώντας ειδικά μποντριέ (ιμάντες για διασώστη και σκύλο), ώστε να αποφευχθούν προβλήματα ύψους και εφόσον δημιουργηθούν να ξεπεραστούν μέσα από επαναλήψεις της εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου